Uverejnené dňa: 7.11.2024
David R. Parsons, starší viceprezident a hovorca ICEJ
„Nie mocou ani silou, ale mojím Duchom,“ hovorí Pán zástupov.“ (Zachariáš 4,6)
Téma tohtoročného sviatku pochádza z prorockého výroku Zachariáša z prvých dní obnovy Izraela v krajine po babylonskom vyhnanstve. Ako sme si všimli v predchádzajúcich vydaniach nášho časopisu Slovo z Jeruzalema, zostatok Židov, ktorý sa vrátil z Babylona, musel kvôli odporu miestnych Samaritánov obnoviť Jeruzalem s lopatou v jednej ruke a mečom v druhej. Mali však písomný dekrét od Kýra, zhovievavého perzského vládcu, ktorý ich oprávňoval obnoviť svoj jeruzalemský chrám a Kýros im dokonca dal na túto úlohu peniaze a vrátil im časť zlatých a strieborných pokladov, ktoré vzali z vyplieneného chrámu.
V knihe Ezdráš sa píše, že títo židovskí navrátilci sa najprv pustili do obnovy Pánovho oltára a potom aj samotného chrámu. Onedlho sa však dostali do problémov. Kýros zomrel, takže ich povolenie stavať bolo preč a peniaze sa začali míňať. Miestni Samaritáni zintenzívnili svoju agitáciu proti vracajúcim sa Židom. Navyše sa niektorí starci sťažovali, že táto nová stavba nie je ani zďaleka taká veľkolepá a slávna ako Šalamúnov chrám.
Práce na chráme sa tak úplne zastavili a 16 rokov sa na stavenisku usádzal prach. Až kým Pán neposlal prorokov Aggea a Zachariáša, aby povzbudili ľud k obnoveniu prác a dokončeniu stavby chrámu.
Aggeus ubezpečil ľud, aby „bol silný… a pracoval, lebo ja som s vami… Môj Duch zostáva medzi vami, nebojte sa!“ Prisľúbil tiež, že „sláva tohto druhého chrámu bude väčšia ako toho prvého“. (Aggeus: 2,4-5.9)
Medzitým Zachariáš dodal, že hoci je dobré mať moc a silu, nakoniec Boží Duch splní úlohu obnovy chrámu (Zach 4,6). Hora trosiek pred nimi sa stane „rovinou“ a „hlavný kameň“ alebo dokončené dielo bude vynesené s výkrikmi „milosti“ ľuďmi motivovanými dokončiť prácu. Nakoniec vyzval ľud, aby nepohŕdal dňom malých začiatkov, čo znamenalo, že obnovený chrám čaká veľký osud.
Prorok Zachariáš bol skutočný vizionár. Podobne ako Daniel, Ezechiel a Ján Zjaviteľ mal mimoriadne vízie o súčasnej realite, ako aj o budúcich apokalyptických udalostiach, v ktorých sa často objavovali mocné anjelské a stvorené bytosti spolu s podivnými zvieratami alebo predmetmi, ktoré predstavovali duchovné sily. V štvrtej kapitole Zachariáš videl dva olivovníky, ktoré liali olej do menory. V tretej kapitole videl satana, ako vznáša obvinenia proti veľkňazovi Jozuemu, ako aj proti prichádzajúcej „ratolesti“ – Mesiášovi. V štrnástej kapitole vidí tohto Mesiáša, ako opäť zostupuje na Olivovú horu, čo je chvíľa, po ktorej všetci túžime a ktorú očakávame už čoskoro.
Už v prvej kapitole Zachariáš videl ďalšie nezvyčajné bytosti a udalosti a verím, že aj tie veľa hovoria o našich dňoch. Zdá sa, že návrat Židov do vlasti ich predkov vždy prebieha podľa určitého vzoru, a to, čo sa vtedy dialo, je pre Izrael a pre nás dnes mimoriadne dôležité.
Najprv videl muža na červenom koni a ďalšie farebné kone stojace medzi myrtovými stromami. Anjel im zjavil, že majú za úlohu chodiť sem a tam po celej zemi a podávať správy o tom, čo nájdu. V tomto prípade podali správu: „Hľa, celá zem pokojne odpočíva.“ (Zachariáš 1:7 – 11)
Možno to znie ako dobrá správa, ale Pánov anjel na to zareagoval výkrikom: „Pane zástupov, dokedy sa nezmiluješ nad Jeruzalemom a judskými mestami, na ktoré si sa hneval týchto sedemdesiat rokov?“
Predovšetkým je tu zaujímavé poznamenať, že aj anjeli sa modlia, dokonca takí veľkí a mocní, ako bol „Pánov anjel“. A zdá sa, že majú ťažké modlitebné bremeno za Jeruzalem!
Po druhé, je fascinujúce, že tento anjel bol znepokojený pokojom, ktorý na zemi prevládal. Bol tam pokoj, ktorý by sme za normálnych okolností považovali za dobrý. Tu to však znamenalo, že status quo bude pokračovať, čo tiež znamenalo, že Jeruzalem a chrám zostanú v troskách. Anjel teda volal na Pána: „Ako dlho to bude trvať?“
Zachariáš zaznamenal, že Pán odpovedal anjelovi dobrými a potešujúcimi slovami o Jeruzaleme, že Boh „horlí za Jeruzalem a za Sion s veľkou horlivosťou. Veľmi sa hnevám na národy v pokoji; lebo som sa trochu rozhneval, a oni pomáhali – ale so zlým úmyslom“. Pán dodal: „Vraciam sa do Jeruzalema s milosrdenstvom, môj dom bude v ňom postavený… Pán znova poteší Sion a znova si vyvolí Jeruzalem.“ (Zachariáš 1:13-17)
Nakoniec Zachariáš videl štyri rohy, ktoré predstavovali okolité kráľovstvá alebo mocnosti, „ktoré rozprášili Júdu, Izrael a Jeruzalem“, spolu so štyrmi remeselníkmi, ktorí „prichádzajú, aby ich zastrašili, aby vyvrátili rohy národov, ktoré pozdvihli svoj roh proti judskej krajine, aby ju rozprášili“. (Zachariáš 1:18 – 21)
Práve toto posledné videnie mi dáva také povzbudenie a nádej vzhľadom na to, kde sa dnes Izrael nachádza. Národy okolo starovekého Izraela mohli ľahko udržať Židov vo vyhnanstve a Jeruzalem v troskách, ale Zachariáš bol uistený, že Boží Duch prinesie protilátku – remeselníkov potrebných na obnovu chrámu a zrútených múrov Jeruzalema.
Toto hebrejské slovo pre „remeselníkov“ (charaš – חָרָשׁ) sa vzťahuje na kamenárskych a tesárskych majstrov, ako aj na architektov a inžinierov a ďalších zručných remeselníkov. Najlepším príkladom je Bezalel, o ktorom Pán povedal: „Naplnil som ho Božím duchom v múdrosti, v rozume, v poznaní a vo všetkej zručnosti, aby navrhoval umelecké diela, pracoval v zlate, v striebre, v bronze, brúsil drahokamy na osádzanie, vyrezával drevo a pracoval vo všetkej zručnosti.“ (2. Mojžišova 31:3-5)
Biblia zaznamenáva, že takýchto remeselníkov poslal týrsky kráľ Chíram, aby postavili Dávidov kráľovský palác (2 Samuelova 5:11) a neskôr pravdepodobne pracovali na Šalamúnovom chráme. Keď boli Izrael a Júda odvedení do vyhnanstva, remeselníci boli vzatí spolu s nimi (2. Kráľov 24:14). Ale Zachariáš je uistený, že budú povolaní späť Duchom, aby pomohli znovu vybudovať Pánov dom v Jeruzaleme.
Slovo „remeselníci“ však môže znamenať aj „zruční bojovníci“. Títo nadaní kovoobrábači, ktorí vyrábajú krásne zdobené chrámové nástroje, môžu tiež vyrobiť silné meče a oštepy na obranu mesta (pozri 1. Samuelova 13:19; 2. Kráľov 24:16; Ezechiel 21:31). A Boh určite používa týchto zručných bojovníkov a kováčov, aby „vystrašili“ a „vyhnali“ tie národy a ľudí, ktorí sú proti obnove Izraela a Jeruzalema dokonca aj v našich dňoch.
Aké povzbudzujúce slovo pre nás, keď sme svedkami súčasných diabolských snáh „rohov“ obklopujúcich Izrael, ktorí sa snažia vykoreniť a zničiť židovský národ a ľud práve v tomto čase. Už desaťročia sa zarytí nepriatelia snažia brzdiť a zmariť židovský návrat do krajiny Izrael. Ale Pán poskytol Izraelu zručných remeselníkov, ktorí vybudovali národ z nuly na “hi-tech zázrak” a vojenskú veľmoc. Boli priekopníkmi odsoľovania vody a spôsobili, že púšť rozkvitla. Vynašli mikročipy, ktoré posunuli svet do digitálneho veku. Poskytli nám neuveriteľné pokroky v medicíne a postavili mohutné mrakodrapy na obyčajných piesočných dunách. Každá veľká globálna spoločnosť má v Izraeli výskumné a vývojové kancelárie, aby vedeli využiť vysoko kvalifikovaných remeselníkov tejto krajiny.
A čo je ešte dôležitejšie, Izrael vybudoval armádu skúsených bojovníkov, aby sa bránil proti oveľa väčším silám. V skutočnosti mnohé z najúžasnejšie prospešných moderných vynálezov Izraela vytvorili tí, ktorí vyšli z výskumných divízií IDF.
Je potom pozoruhodné byť svedkom toho, ako izraelská armáda a informačné služby v posledných mesiacoch predvádzajú také ohromujúce výkony proti Hamasu, Hizballáhu a Iránu. Systémy protiraketovej obrany Iron Dome, David’s Sling a Arrow III sa ukazujú ako najlepšie na svete. Tajná operácia zahŕňajúca zmanipulované pagery a vysielačky explodujúce v rukách operatívcov Hizballáhu bola strhujúca. Izrael má špičkový bojový tank v Merkava IV a stíhacie bombardéry F35 novej generácie. Jedna nedávna správa v médiách tvrdila, že arabský svet zrazu vidí Izrael ako človeka s mýtickou mocou.
Niekto môže povedať, že je to kvôli Spojeným štátom alebo iným spojencom, ktorí skutočne pomohli Izraelu udržať si kvalitatívnu vojenskú výhodu nad akýmkoľvek potenciálnym radom regionálnych nepriateľov. Ale prorok Zachariáš už dávno predpovedal, že to všetko bude riadené Pánovým Duchom!
Hlavná fotografia: Ilustrácia Zerubábbela, ktorý kladie základný kameň pre druhý chrám. (Foto: Word Press)
Preklad: Anka Vatalová